Fredag, 23 april 2010, klockan 15:00 till ca 16:30
Guide: Pablo Wiking-Faria, historisk forskning, Länsmuseet i Varberg
Medverkande: Deltagarna i Vår bygds historia, i samverkan mellan Fiskekulturens Vänner, Studieförbundet Vuxenskolan och Träslövs hembygdsförening
Fiskekulturens Vänners ”ständige reporter” anlände ca en halvtimme försenat, vilket visserligen inte hör till ovanligheterna, men gick att härleda till den aktuella veckans deadline – materialet måste in senast 18.00 fredagar – och försöker här hålla tiderna.
Nåväl, det var ett glatt, och om än något fruset sällskap i den kyliga västliga vinden (dessa Isländska vulkaner och deras solskylande aska?) som fick mängder av värdefull information till livs.
Pablo hade inlett med att beskriva några boningshus man minst antar har legat på platsen, då under perioden 1000-talet fram till slutet av 1100-talet/början av 1200-talet. Av fastigheternas storlek att döma samt fynd på platsen, främst i form av lerkärlsrester, kan platsen ha antagits varit präglad av handel. Att den sedan upphört kan (kanske) härledas till två specifika händelser. Påbörjandet av byggandet av Varbergs Fästning samt att brytningen av myrmalm längre inåt landet upphörde kring slutet av 1100-talet/början 1200-talet.
Runt senare tiders trädrötter skymtar lämningar av en större eldstad från ett av boningshusen under perioden 1000– och 1100 talets slut 1200-talets början (upphöjning i marken)
Dubbel stensättning till husgrund tyder på tjocka väggar omgav huset - blåsigt och kargt läge. Noteras bör dock att enligt källor skall perioden 1000-1200 e.Kr. ha tillhört en av de varmare perioderna som sedan inte låtit upprepa sig i Norden förrän under 1900-talet
Myrmalmen, som hämtades i trakter uppåt Tvååker och Sibbarp, ”Järnrike”, pågick just under nämnda period. Järnhalten i denna myrmalm låg kring tio procent, men började vid denna historiska tidpunkt utsättas för konkurrens, inte minst ifrån Bergslagen. Brytningen av järn ur berg hade då påbörjats med för den tiden ny och bättre teknik, och här låg järnhalten i berget på upp mot trettio procent.
Den andra faktorn som kan ha påverkat bosättningens upphörande är upprättandet och byggnationen av Varbergs fästning. Som Pablo själv uttryckte saken: Fästningsherren kan ju ha beslutat om att all handel skall koncentreras till Varbergs fästning.
Under denna historiska epok var handeln redan starkt reglerad, vilket vi längre fram i historien finner än fler sofistikerade uttryck för i både Stadsbreven och skråväsendets uppbyggnad.
För att uppnå klarhet i hur bosättningen vid Lärjans norra del är anknuten till området i och kring Gamla Köpstads flertusenåriga historia krävs ytterligare utgrävningar. Medel för ändamålet måste då främst sökas från fonder och stiftelser. Statliga medel för arkeologiska utgrävningar finns i stort bara tillgängliga i samband med nybyggnationer av fastigheter, vägar och övrig infrastruktur, och då främst i form av delfinansiering.
Pablo Wiking-Faria, avdelningen för Historisk Forskning vid Länsmuseet i Varberg, berättar om hittills framkomna rön om platsen. Till höger står Evert Bengtsson uppmärksamt lyssnande, kunnig inom både bygdens historia, fågel- och naturkännare, träsnidare m.m.
Bosättningens, ”byns” läge, precis vid Lärjan och Kattegatt har direkt anknytning till att varor skeppades ut och in via Lärjan. I samband med utgrävningar i Galtabäck 1928 hittades också resterna av en båt väl bevarade. Båtens form påminde i mycket om ett vikingaskepp, men mer utformat för frakt än strid. 2005-2007 byggdes på grundval av fyndet en kopia av båten, det så kallade Galtabäcksskeppet, eller Galten som det också namngetts. Föreningen Galtabäcksskeppets Bygglag har svarat för båtens byggnation och numera för dess underhåll och drift. Sjösattes för i år i Galtabäcks hamn, lördag 17 april, och finns här för allmän beskådan. Se gärna www.galtabacksskeppet.varberg.org
Vy ut över Lärjan den aktuella dagen för vårt studiebesök. Galtabäcksskeppet, Galten, ligger i Galtabäcks hamn (sjösatt för i år lördag 17: e april) strax jämte den gamla Sjöräddningsstationen som numera är Museum (mitt i bild). Stengärdsgården som skymtar rättfram i bild och som går ut i Lärjan blev också föremål för diskussion - syfte och ändamål? Markera sockengräns var en av teorierna - men varför lägga ned så pass mycket arbete på detta?
Skeppstrafiken vid Lärjan antas annars främst ha berört det danska riket, eftersom Halland, Skåne, Norge (med Bohuslän) vid denna historiska tidpunkt tillhörde det danska riket. Var de exakta gränserna till övriga nordiska styren gick vid denna tidsperiod går än idag bara att vagt peka ut.
Danmark och övriga norden präglades under perioden av ständiga stridigheter och krig, där järn som bröts till stor del åtgick för att tillverka vapen. Ett kilo järn betingade ett högt pris och ett svärd gjort av järn var en dyrbar grip. Det järn som utvanns ifrån myrar mellan Tvååker – Sibbarp kan därför antas ha bestått av mindre mängder, vilka vid transporttillfällena kan ha burits av hästar, detta genom säckar eller liknande anordningar över sina ryggar.
Ett relativt stort antal brunnar som finns i området norr om Lärjan och som nyupptäckts under senare år, tyder också på att fler bostäder än de man fastställt och kan skönja spår efter, funnits på platsen. En åker i nordostligt läge om Lärjan tyder, genom sitt av lokalbefolkningen sedan långt tillbaka givna namn, Kyrkogårdsåkern, på att ett större antal människor haft en fast bostad på platsen. Kanske har senare generationers åkerbrukare efter 1100- och 1200-talet funnit många rester av människoben på platsen.
En av de upptäckta brunnarna är öppnad, täckt och fylld med vatten
En annan, längre nordväst liggande, är väl täckt av vegetation och är vare sig uppgrävd eller vattenfylld
”Hamnens” läge, alltså den hamn som Lärjan kan sägas bilda norr om Galtabäcks nuvarande hamn, blev också föremål för många diskussioner. Vi har haft en landhöjning på platsen, sedan 1000-talet på över en meter, vilket gör att Lärjan var minst en meter djupare än i dag. Byggandet av Galtabäcks hamn, detta kring 1870, kan också ha lett till att Lärjan sedimenterats grundare än vad fallet annars skulle ha blivit och är i dag.
Flera av deltagarna, och Pablo själv, skulle gärna vilja se vad som kan tänkas komma fram om man fick möjligheten att börja gräva i bottnarna av viken – Kanske skulle man finna rester av pålar – alltså rester av kajer.
Att inloppet till Lärjan skulle ha varit från den norra, västliga, öppningen till Lärjan, tvivlade dock flera av de medverkande på. Inte minst Ingemar Karlsson, ”nestorn” i gruppen, och aktiv yrkesfiskare än i dag, ställde sig mycket tveksam till möjligheten. Detta inte på grund av att djupet inte skulle räckt till, utan för att det helt enkelt är sjömannamässigt mycket svårt att segla in i en hamn, även med dagens moderna teknik och motorer, med sjö och vind rätt från akter.
Innan Galtabäcks hamn var byggd var rännan in till Lärjan härifrån tillräckligt djup för aktuella båtar för tiden. Den södra rännan har dessutom en betydligt bättre riktning för ingående fartyg att angöra hamn ifrån. Pablo instämde i logiken i resonemanget och det finns i dag inga uppgifter som direkt motbevisar tesen.
Som en parentes kan nämnas att Galtabäcks hamn byggdes före hamnen i Träslövsläge. Träslövsläge var visserligen redan under slutet av 1800-talet större än Galtabäck och hade ett mer omfattande fiske – men jordbrukarna i och kring Galtabäck med Tvååker var förmögnare. Innan järnvägarna var utbyggda utgjorde sjöfarten längs med kusten en viktig transportlänk där potatis, säd och andra jordbruksprodukter transporterades av båt längs med kusten, även av fiskebåtar. Från Galtabäck kunde jordbrukare från Tvååker ned till Galtabäck enkelt nå marknader som Varberg, Falkenberg och Göteborg – som exempel.
Den förmögnare jordbruksbefolkningen bekostade hamnen och lät fiskebefolkningen stå för arbetet. Senare skulle Träslövsläges befolkning få stöd ifrån staten, då fisket ansågs vara av riksintresse och Träslövsläge hade en stor yrkesfiskande befolkning – men knappt några jordbrukare att tala om. Träslövsläges hamn var också fram till mitten av 1980-talet en statsägd hamn, då Varbergs kommun tog över ansvaret utan kostnad.
Träslövsläges inre hamn 2006
Vi avslutade vandringen med några avrundande ord kring Bronsåldern – 2 000 år tidigare (1000 f.Kr.). Ett stort antal stenrösen finns längs med kusten, speciellt från trakterna söder om Varberg och sedan upp över Bohuslän.
Deras utformning, syfte och ändamål diskuterades och endast ett mycket litet fåtal är utgrävda – penningbrist. Längre söderut, inte minst i Skåne, finner man samma ”rösen”, men då i form av jordhögar. Även i andra delar av landet finner man dessa ”jordhögar” – Man använde det material som fanns närmast tillhands.
Vad som finns i dem, om de är plundrade och så vidare är delvis en öppen fråga. Ett fåtal har öppnats och Pablo menade att de rön man hittills gjort klart ger för handen att det är frågan om gravplatser. Sedan kan de också haft andra funktioner som exempelvis sjö- och landmärken, men då mer som en följd av att de ligger väl synligt.
Ett av de rösen vi finner ca en kilometer nordväst om Lärjan och bakom vad som på ortsdialekt kallas för ”Kohavastranna”
Landskapet längs med västkusten och Skåne vid denna historiska tidpunkt antas ha varit betydligt öppnare än i dag, mer som öppna betesmarker med inslag av lövskog. Den gran- och tallskog vi ser längs med exempelvis Hallandskusten och en bra bit inåt land, är till största delen planterad skog. Stora satsningar gjordes, inte minst under första hälften av 1900-talet, där skolbarn m.fl. fick gå ut i markerna och plantera både gran och tall. Tallen finner vi idag främst längs med de kustnära banden – vindtåliga som de är.
Känt är också att under medeltiden (alltså 2 500 år efter bronsåldern) och fram till 1600-talet fanns utbredd ekskog i våra trakter. Getterön lär ha varit fylld av denna, men försvann, troligtvis i anslutning till all skeppsbyggnation som pågick, inte minst under 1500- och 1600-talet.
Fler uppgifter framkom och vi lär i studiegruppen, och inom Fiskekulturens Vänner, ha anledning att återkomma till rön som framkommer över tid. Vi hoppas givetvis också att sponsorer ser en möjlighet att ge en hjälpande hand och att Länsmuseet i Varberg får möjligheten att ”gräva vidare” i frågan. Vem vet vad som kan framkomma om vår bygds ”fornstora dagar”.
”Reportern”